Valtuustokysely koskien ammatillisen koulutuksen leikkauksia ja niiden vaikutuksia Tredun antamaan ammatilliseen koulutukseen

Johanna Loukaskorven valtuustokysely:

Petteri Orpon (kok) hallitus on päättänyt leikata ammatillisesta koulutuksesta 120 miljoonaa euroa. Kevään kehysriihessä hallitus päätti leikata ammatillisesta koulutuksesta 100 miljoonaa euroa ja nyt syksyllä leikkausta kasvatettiin vielä 20 miljoonalla eurolla. Leikkausta ovat arvostelleet niin OAJ kuin Sivistysalan yksityisiä työnantajia edustava Sivistysala Sivista.

Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murron mukaan hallituksen linja on ristiriidassa työmarkkinoiden tarpeiden ja osaamistason noston kanssa. Hän muistuttaa, että esimerkiksi tekniikan ja terveydenhuollon aloilla on suuri tarve ammatillisille osaajille. OAJ:n jäsenkyselyn mukaan ammatillisen koulutuksen opettajat kokevat, että opiskelijoiden tuen tarve on kasvanut, opiskeluvalmiudet heikentyneet ja opettamiseen on käytettävissä aiempaa vähemmän aikaa. Murron mukaan lisäleikkauksilla on väistämättä vaikutusta opetuksen laatuun.

Sivistan elinkeinopolitiikan johtaja Heikki Kuutti Uusitalo mukaan oppilaitosten on mahdoton suunnitella tulevaisuutta, kun rahoitus on epävarmaa.

Kysynkin,
1.    Miten hallituksen päättämät leikkaukset näkyvät Tredun toiminnassa?
2.    Mikä euromäärä valtion 120 miljoonan leikkauksista kohdistuu Treduun?
3.    Miten Tredussa aiotaan sopeuttaa toimintaa rahoituksen vähetessä?
4.    OAJ:n mukaan valtakunnallisesti jopa 1600 opettajaa joudutaan hallitusten leikkausten takia vähentämään. Onko Tredussa suunnitteilla opettajien vähentämistä leikkausten seurauksena?

Apulaispormestari Jouni Markkasen vastaus Johanna Loukaskorven valtuustokyselyyn:

1. Miten hallituksen päättämät leikkaukset näkyvät Tredun toiminnassa?

Tredussa on juuri toteutettu organisaatiouudistus, jolla ennakoitiin ammatillisen koulutuksen tulevaa rahoitusuudistusta, myös tulevia leikkauksia. Uudella organisoinnilla pyritään parantamaan koulutustoiminnan laatua ja lisäämään synergiaa eri kampusten/toimipisteiden toiminnallisissa prosesseissa. Uudet osaamisalat organisoivat toimintaansa kokonaisuutena eri kampuksilla/toimipisteissä järjestettävän koulutuksen osalta. Tällä mahdollistetaan tehokkaampi resurssien käyttö etenkin opetuksen ja ohjauksen järjestämisessä. Organisaatiouudistuksella pyritään turvaamaan ja vastaamaan ketterästi niihin tarpeisiin, joita opetuksessa tai työelämässä tarvitaan. Ammatillisen koulutuksen ennakoitu rahoitusmuutos, myös lisäleikkausten osalta, ohjaa uudenlaisten toiminta- ja ajattelutapojen muodostumista ja käyttöönottoa.

Tredussa ei olla leikkaamassa tai vähentämässä resursseja opiskelijoiden opetuksesta ja ohjauksesta. Opiskelijoiden, ml. oppivelvollisten, opetus ja ohjaus perustuu ammatillisen koulutuksen osaamisperusteisuuteen, henkilökohtaistamisen periaatteisiin ja henkilökohtaisiin opintopolkuihin. Opetus- ja ohjaustyö suunnitellaan kokonaisvaltaisesti tukemaan opiskelijan osaamisen kertymistä ja tutkinnon suorittamista erilaisissa oppimisympäristöissä. Rahoitusuudistus ja leikkaukset vaativat yhä enemmän tukea opiskelijoille tutkinnon suorittamisen loppuun saattamiseksi suunnitellun aikataulun mukaisesti.

Tulevat leikkaukset vaativat Tredua terävöittämään toimintaansa ja parantamaan opetuksen ja koulutuksen toteutusta opiskelija- ja työelämälähtöisesti. Erilaisten oppimisympäristöjen (oppilaitos, työelämä, digitaaliset ympäristöt) optimaalinen hyödyntäminen on yhä tärkeämpää tulevaisuudessa. Leikkausten vaikutukset näkyvät ennen kaikkea aikuisten, jo tutkintoja omaavien ja ammatinvaihtajien tilanteessa. Heidän osaamistarpeisiinsa ja työelämän akuutteihin tarpeisiin vastaamiseksi on yhä tärkeämpää pystyä hyödyntämään tutkinnon osien joustavaa käyttöä sekä tuotteistamaan tutkinnon osien yhdistelmiä osaamistarpeisiin vastaamiseksi, kun kokonaisia tutkintoja ei voida enää tarjota jo tutkintoja suorittaneille aiempaan tapaan. Oppivelvollisten ja vailla tutkintoa olevien lisäksi ammatillista perustutkintokoulutusta suunnataan jatkossa nykyistä enemmän myös ylioppilaille ja maahanmuuttajille.

Opettajilta keskitetään tiettyjä töitä koulutuspäälliköille ja poistetaan sellaisia resursseja ja töitä, joita opettajan ei ole välttämätöntä tehdä, esimerkiksi asiakasvastaava- ja muita koordinaatiotehtäviä. Myös toiminnallisia linjauksia uudistetaan ja pyritään näin vapauttamaan resursseja opetus- ja ohjaustyöhön. Toiminnan keskittämiseksi ja järkiperäistämiseksi kaikki hakeutuminen keskitetään TreduNavi-hakupalveluille, jolloin jatkuvan haun koulutusten aloituksia voidaan samanaikaistaa ja hyödyntää eri alojen yhteisiä aloituspäiviä. Jatkuvan haun kautta tulevien opiskelijoiden määrän vähenemisen vaikutus ryhmäkokoihin voi haastaa opiskelijaryhmien kokoamista esimerkiksi maakuntien kampuksilla/toimipisteissä.

2. Mikä euromäärä valtion 120 miljoonan leikkauksista kohdistuu Treduun?

Arvio Tredun sopeutustarpeesta on tällä hetkellä -354 opiskelijavuotta eli 2,4 miljoonaa euroa. Leikkaukset kohdistuvat niihin opiskelijoihin, joilla on jo aiempi ammatillinen tai korkea-asteen tutkinto. Oppivelvollisten koulutus toteutuu entisellään. Myös maksuttomuus 20 ikävuoteen asti säilyy edelleen, sen kustannukset oppivelvollisuusiän ylittäneiden ensimmäistä ammatillista tutkintoaan suorittavien opiskelijoiden osalta kompensoituvat jatkossa opetus- ja kulttuuriministeriön toimesta ammatillisen koulutuksen strategiarahoituksen määrää vähentämällä.

3. Miten Tredussa aiotaan sopeuttaa toimintaa rahoituksen vähetessä?

Tredussa tehdään sopeutustoimia kohdentamalla resursseja entistä tarkemmin. Toimet kohdennetaan kaikkeen muuhun paitsi oppivelvollisten opetukseen ja ohjaukseen. On huomionarvoista, että oppivelvollisten koulutus sisältää kustannuseriä, joita aikuisille kohdennettava koulutus ei sisällä (esim. ruokailu, materiaalit, läppärit ym.).  Siten aikuisten, jo aiemman tutkinnon omaavien koulutukseen kohdennettavat leikkaukset eivät vähennä opiskelijakustannuksia kokonaisuudessaan samassa suhteessa.
Sopeutustoimia tehdään myös henkilöstöresursseihin suhteutettuna opiskelijamäärän vähentymiseen. Tämä tulee näkymään etenkin henkilöstön määräaikaisten työsopimusten kohdalla, niiden jatkamisen ja toisaalta uusien määräaikaisten työsuhteiden vähenemisenä. Henkilöstökustannusten sopeutus koskee sekä opetus- ja ohjaushenkilöstöä että muuta henkilöstöä. Joissain tapauksissa sopeutustoimenpiteinä voidaan tehdä myös sisäisiä opiskelijaryhmien yhdistämisiä, jos ryhmäkoot muuten jäisivät kovin pieniksi oppivelvollisten opiskelijoiden kohdalla.

Tredu toimii pääosin Tredu-Kiinteistöt Oy:n tarjoamissa vuokratiloissa. Vuokrakustannukset ovat merkittävä kustannuserä ja yksi talouden sopeutuskeino on pyrkiä vaikuttamaan vuokrakustannuksiin ja toisaalta laajemmin palveluverkkoon, mikä vaatii pitkän tähtäimen suunnittelua. Opiskelijamäärän vähentymisellä tulee olemaan vaikutuksia käytettävien tilojen tarpeeseen ja palveluverkkoa on nyt entistä tärkeämpää tarkastella kriittisesti. Myös iltaopetuksen mahdollisuuksia pitää tarkastella rohkeasti. Työelämän ja muiden koulutuksen järjestäjien kanssa tehtävällä yhteistyöllä voidaan myös saada taloudellisesti kestävämpiä ratkaisuja tulevaisuuteen.

4. OAJ:n mukaan valtakunnallisesti jopa 1600 opettajaa joudutaan hallitusten leikkausten takia vähentämään. Onko Tredussa suunnitteilla opettajien vähentämistä leikkausten seurauksena?

Kokonaisopiskelijamäärän väheneminen tarkoittaa, että ensisijaisesti opetus- ja ohjaushenkilöstä tarvitaan vähemmän. Välillisesti väheneminen vaikuttaa myös muihin toimintoihin pitkällä aikavälillä.

Palvelussuhteiden osalta määräaikaisuuksia tullaan tarkastelemaan tarpeen mukaan, mutta vakinaisiin työsuhteisiin ei tule muutoksia. Henkilöstövähennystä tapahtuu luontaisesti myös eläköitymisten kautta ja eläköityvien määrä kasvaa lähivuosina jatkuvasti, mikä vaikuttaa henkilöstökustannusten kokonaisuuteen. Esimerkiksi vuoden 2024 lopun ja kesän 2025 välillä eläköityvien ja toisaalta määräaikaisten palvelussuhteiden päättymisestä aiheutuvien henkilöstökustannusten vähentymisen laskennallinen yhteissumma nousee jopa yli 2 miljoonaan euroon, toki osaa tehtävistä tullaan jatkamaan. Haasteita tilanteessa aiheuttaa kuitenkin se, että eläköitymiset tai määräaikaisuuksien päättyminen eivät kohdistu opiskelijamäärän vähenemisen näkökulmasta aina toivottuun alaan. Siksi Tredu panostaa osaamisen ja osaamisen kehittämisen johtamisen keinoin siihen, että henkilöstön osaamista voidaan kohdentaa nykyistä täsmällisemmin erityisesti opetuksen kentässä.

Tredussa pidetään kiinni ja arvostetaan osaavaa henkilöstöä, koska se on tärkein tukijalka kaikessa koulutustoiminnassamme. Ammatillisen koulutuksen leikkauksilla on kuitenkin vaikutusta ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuuteen. Vaikka henkilöstöä ei irtisanota, uusiin tehtäviin rekrytointi hidastuu eivätkä määräaikaiset tuntiopettajat työllisty ammatillisen koulutuksen opetustehtäviin, koska sopeutustarve koskee lähes kaikkia ammatillisia oppilaitoksia. Uusi sukupolvi ammatillisen koulutuksen opetustehtäviin kasvaa hitaasti.