Uuden kevyenliikenteen sillan rakentaminen Tammerkosken yli
Osana raitiotien työmaiden liikennejärjestelyjä avattiin kesäkuussa 2018 Tammerkosken Hämeensillan eteläpuolelle ylittävä tilapäinen kävelysilta. Hämeensillan uusimiseen liittyvä, 110 metriä pitkä silta rakennettiin Värjärinkujan kohdalta Tammerkosken yli Verkarannan taidetalon kulmalle.
Tilapäinen kävelysilta on osoittautunut tarpeellisuutensa paitsi raitiotien rakennustyömaiden haittavaikutusten lieventämisessä myös Tammerkosken yli johtavien kulkuyhteyksien parantamisessa. Tammerkosken ylittäviä kulkuyhteyksiä on niukasti. Lisäksi Hämeensillan ja Satakunnansillan jalkakäytävät ovat suhteellisen kapeat käyttäjien määrään nähden. Kevyen liikenteen määriä olisi hyvä tasata useimmille kulkureiteille, jolloin vältytään pullonkauloilta.
Tammerkosken ylittävien kulkuyhteyksien parantamiseksi olisi järkevää rakentaa nykyisen tilapäisen sillan tilalle uusi kävelysilta. Se mahdollistaisi uusien kävelyreittien vakiintumisen ja Tammerkosken kulttuurimaiseman paremman saavutettavuuden. Tavoitteena tulisi olla, että kuntalaiset voisivat käyttää Tammerkosken rantoja nykyistä monipuolisemmin virkistäytymiseen ja liikkumiseen. Myös kivijalkakaupat hyötyvät, kun kaupungin sisälle syntyy uusia kulkuyhteyksiä ja ihmisvirrat jakaantuvat laajemmalle alueelle.
Kaupungin tavoitteena on tiivistää kaupunkirakennetta ja lisätä ihmisten liikkumista kävellen sekä polkupyörällä. Tavoitteiden saavuttaminen tulee väistämättä johtamaan keskustan kevyenliikenteen väylien käytön lisääntymiseen. Uusien reittien avaaminen onkin välttämätöntä, jotta kevyenliikenteen reittiverkosto säilyy mielekkäänä ja sujuvana.
Sijainti kansallismaisemassa on herkkä. Tammerkosken yli ei voida rakentaa mitä tahansa pysyvää siltaa. Sillan arkkitehtuurin pitäisi sopia saumattomasti koskimaisemaan. Sen vuoksi kannattaisi miettiä suunnittelukilpailun järjestämistä uuden sillan rakentamiseksi.
Kaupungin tavoitteena on ollut kävely-yhteyksien avaaminen järveltä järvelle. Tavoite on toteutunut itärannan, muttei länsirannan osalta. Kaupungin tulisikin selvittää yhdessä Metsä Board Oyj:n kanssa, olisiko samassa yhteydessä mahdollista suunnitella kulkuyhteys Takon tehdaskiinteistön reunaan Tammerkosken äärelle. Kulkuyhteys mahdollistaisi katkeamattoman kulkuyhteyden Kehräsaarelta Finlaysonin alueelle.
Esitys: Kaupunki käynnistää suunnittelun pysyvän sillan rakentamiseksi nykyisen väliaikaisen sillan paikalle Hämeensillan eteläpuolelle. Lisäksi esitän, että kaupunki selvittää yhdessä Metsä Board Oyj:n kanssa mahdollisuuksia rakentaa kulkuyhteys Värjärinkadun ja Kehräsaaren alueen välille.
Tampereella 7.9.2020
Pekka Salmi, kaupunginvaltuutettu
Joni Lehtimäki, varavaltuutettu