Kuntapolitiikkaa noviisin silmin

Vuonna 2021 ensikertaa politiikkaan ja kuntavaaleihin mukaan lähteneenä, on hyvä tehdä itsereflektiota sekä avata omaa toimintaa minua mahdollisesti äänestäneille ja mahdollisesti tuleville äänestäjille. Ensikertalaisena ja hyvin pienen kampanjan tehneenä varavaltuutetun paikka oli hyvä suoritus.

YRJA: Mielenkiintoinen näköalapaikka ja mahdollisuus vaikuttaa kaupunkiympäristön kehitykseen

Omat intressit yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyvät työni puolesta koulutukseen, teollisuuteen sekä nuoriin. Lisäksi koko ikäni Tampereella asuneena olen todella kiinnostunut Tampereen kaupunkikehityksestä, joten varapuheenjohtajan pesti yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaostossa on ollut erittäin mieluisa tehtävä. Toki poltetta olisi myös vaikuttaa koulutukseen liittyviin asioihin. Ammatillisen toisen asteen lähituntimäärien leikkaukset 17:sta 15:sta tuntiin per osaamispiste (tarkoittaa keskimäärin 4,5 tunnin koulupäiviä ammattikoulussa) ovat sellainen asia, joka olisi mielestäni pitänyt jättää tekemättä.

YRJA:ssa olen päässyt näkemään mm. uuden uusien kerrostalokohteiden lupaprosesseja sekä ulkovalaistukseen liittyviä suunnittelutapoja. Lisäksi käsiteltäväksi on tullut erilaisia ympäristölupahakemuksia ja niihin liittyviä valituksia. Näistä on jäänyt erityisesti mieleen Tarastejärven uusi kiertotalousalue ja sen hulevesien hallinta sekä Ruskossa sijaitseva jätteenkäsittelylaitos, minkä hajuhaitoista on omakohtaisia kokemuksia.

Lisäksi vastaan on tullut asukkaiden omakotitalotontteihin liittyviä riitatapauksia sekä julkisivujen tai pihojen siisteyteen liittyviä kehotuksia ja uhkasakkoja. Osassa näistäkin tapauksissa asiat liittyvät väestön ikääntymiseen ja sen tuomiin vaikeuksiin pitää itse huolta kiinteistöstään.

Vaikuttamisen vaikeus ja helppous

Päätöksenteon yhteydessä on ollut toisaalta helppo hyväksyä päätösehdotukset, koska ne ovat olleet hyvin valmisteltuja sekä esiteltyjä. Lisäksi hyvin nopeasti työskentelyn yhteydessä on tullut ilmi, että harva rakennuslupa tulee käsittelyyn ilman poikkeamia. Tästä tietysti tulee heti ensimmäisenä mieleen, että rakennuttaja yrittää maksimoida kaavan mukaisen rakennusalan. Tämä on tietysti osaltaan oikea tapa, mutta niihin ajaa esimerkiksi Ranta-Tampellan erittäin tiukka kaava ja maaperän haastavuus, jolloin esimerkiksi kaavan mukaisesta räystäskorkeudesta jouduttiin tinkimään. Usein myös rakennustekniset ratkaisut, jolloin asuinmukavuutta saadaan paremmaksi, aiheuttavat vähäisiä poikkeamia.

Sekin täytyy todeta, että tässä vaiheessa lupaprosessia vaikuttamismahdollisuudet ovat varsin rajalliset, mikäli hakemus on kaavanmukainen, joten lupien hylkäämiselle tai muuttamiselle ei ole laillisia perusteita.

Pitkäjänteistä vaikuttamista omista lähtökohdista

Johtuen edellä mainituista syistä, niin omien henkilökohtaisten ja yleisen mielipiteen mukaisten muutosten tekeminen päätöksiin on käytännössä pois suljettua. Näitä esimerkiksi olisi väljyys kerrostalokortteleissa, jolloin vastakkainen talo ei olisi karrikoidusti kosketusetäisyydellä ikkunasta. Myös yhteiskäyttösopimuksien toimivuus nähdään vasta tulevaisuudessa, koska rakentamisvaiheessa niitä tehdään rakennusyhtiöiden välillä ja varsinaiset asukkaat pääsevät vaikuttamaan näihin yhtiökokouksissa vasta jälkikäteen. Myös autopaikkojen sekä pyöräpaikkojen määrä sekä ratkaisut usein herättävät keskustelua.

Omasta mielestäni autopaikkojen rakentamisessa unohtuu niiden hinta. Mikäli joudutaan rakentamaan maanalaisia autopaikkoja, niin kahden maalatun viivan hinta betonissa alkaa olemaan 50 000–70 000 euroa kun aletaan menemään kaksi kerrosta maan alle. Olisivatko asuntojen ostajat valmiita maksamaan rakennetuista autopaikoista, vaikka eivät välttämättä niitä käytä?

Osaaminen ja vaikuttamistavat karttuvat

Lautakuntatyöskentely on tuonut uutta osaamista ja näkemystä asioiden tarkasteluun. Ensimmäiset kokoukset sekä muutamat kokoukset, joissa olen päässyt toimimaan puheenjohtajana, ovat tuoneet hyvinkin tutuksi ammattilukiossa ja muutamissa yhtiökokouksissa viimeksi käytössä olleet kokouskäytännöt.

Lisäksi osaamista on myös kertynyt valaistuksen suunnittelusta, mikä aiheuttaa mm. ongelmia Kaupin alueella valosaasteen muodossa. Tähänkin ongelmaan ollaan onneksi herätty suunnitteluratkaisuilla.

Seuraavaksi meillä on luvassa perehtyminen päiväkotien suunnittelun perusteisiin, koska jaostossa heräsi keskustelua päiväkotien pihojen suunnittelusta Hervantaan rakennettavan päiväkodin kohdalla.  Itse kahden päiväkoti-ikäisen pojan vanhempana pihojen muovisuus ja luontoympäristön vähyys huolettaa, koska edellä mainitulla asialla on tutkitusti terveyteen liittyviä positiivisia vaikutuksia mm. vastustuskyvyn muodossa. Lisäksi, mikäli rakentamisvaiheessa joudutaan olemassa oleva puusto poistamaan, niin sen uudelleen kasvaminen on erittäin pitkä prosessi ja välillä tuntuu siltä, että viimeaikaisen kiinteistöhuollon perusteella tämä kestää enemmän kuin mitä rakennuksen käyttöikä on. Pihassa oleva puusto ei ole pelkästään luontoarvoltaan tärkeää vaan myös viihtyvyydeltään, jolloin kesähelteillä piha on varjoisa tai ainakin sieltä löytyy varjopaikkoja leikkipaikoiksi.

Konkreettista kansalaisvaikuttamista

Lautakuntatyöskentely on loppupeleissä aika näkymätöntä työtä kuntalaisille, jos ei halua jokaista kommenttiansa ja näkökulmaansa tuoda julki jollain somealustalla. Tämä olisi kohtuu työlästä ja aikaa vievää. Muiden jäsenten puheenvuorot ovat salassa pidettäviä, mikäli kyseinen henkilö ei itse halua niitä tuoda esille.

Onko sitten syynä lähteminen politiikkaan vai kyllästyminen tilanteeseen, niin ainakin yksi konkreettinen vaikuttamisesimerkki löytyy Tieteenkadulta Hervannasta. Kyseinen tie on kapea, mutta kuitenkin tärkeä reitti pelastusajoneuvoille. Vieressä oleva, useamman tuhannen opiskelijan, Tredun ammattikoulukampuksen läheisyys aiheutti sen, että talviaikaan autot joutuivat ajamaan yhdistettyä kevyen liikenteen väylää ohittaakseen kyseessä olevan pullonkaulan. Sähköpostia lähettämällä sain tieosuudelle pysäköintikiellon, jolloin asukkaiden sekä Tredun kampukselle johtava liikenne on ympärivuoden sille kuuluvalla ajoradalla sekä pelastusajoneuvojen ei tarvitse tehtävälle mennessään ottaa mukaansa muutama sivupeliä tai ovea tielle parkkeeratuista autoista.

Tieteenkatu kevättalvella 2022 (Matti Hellsten)

Rohkaisen kaikkia vaikuttamaan oman kotikuntansa tai asuinalueensa asioihin. Pienelläkin asialla voi olla iso vaikutus hyvinvointiin, turvallisuuteen tai asuinalueen viihtyvyyteen.

 


Matti Hellsten
varavaltuutettu,
yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaoston varapuheenjohtaja